JV-mobiliteitsservice

JV-mobiliteitsservice van Jos Vloedgraven groeit hard

Jos Vloedgraven begon in 2016 voor zichzelf, nadat hij 17 jaar in loondienst bij een bergingsbedrijf had gewerkt. ‘Toen het minder ging en diverse collega’s hun ontslag kregen, heb ik de ontwikkelingen niet verder afgewacht en ben ik voor mezelf begonnen. In grote lijnen doe ik nu als zelfstandige hetzelfde als eerder, ik reed immers altijd al met zo’n bergingswagen rond.’

Hoe werkt het in de bergingswereld?
‘Ik werk zonder contract, het zijn allemaal mondelinge afspraken. Bedrijven willen zich niet graag vastleggen. Maar ik zal wel iets goed doen, want ze blijven bij mij terugkomen... Voor een paar garages reken ik een vaste prijs en daarna een kilometertarief. Daarmee ben ik een stuk goedkoper dan een regulier bergingsbedrijf, terwijl ik wel dezelfde kwaliteit lever, ik ben immers een gecertificeerd berger. Mijn werkgebied ligt in principe binnen de Stedendriehoek maar ik ben regelmatig door heel Nederland actief. En ik haal ook wel eens auto’s in Duitsland op voor de import.’

Wie zijn je klanten?
‘Ik heb Wielsma, de grootste berger in Deventer en Apeldoorn, als vaste klant. Die doet eigenlijk alleen de zware bergingen, particulieren die naar Wielsma bellen, worden automatisch naar mij doorverwezen. Daarnaast rijd ik voor particulieren en voor garages als autodealer Pouw in Deventer, die mij nog wel eens voor zijn mobiliteitsservice inschakelt.’
 
Hoe kwam je bij het Ondernemershuis terecht?
‘Ik liep tegen het probleem aan hoe het beste klanten te werven. De Kamer van Koophandel heeft mij toen naar het Ondernemershuis doorverwezen. Daar kwam ik met bedrijfsadviseur Tamara Ranty in contact. Daar heb ik veel aan gehad. Zo had ik eens en grote berger in Amersfoort benaderd, en daar hoorde ik nooit meer wat van. Tamara daagde mij uit om toch te proberen daar binnen te komen. Ik heb ze daarop weer een e-mail gestuurd waarin ik stelde dat ik voor hen in deze regio een aanwinst zou kunnen zijn als het om pechhulp ging. Daar reageerden ze wel op en waarna ik op gesprek ben geweest. Ik heb toen een korte periode ‘los’ voor ze gereden, daarna vroegen ze al snel of ik niet vast op maandag voor hen wilde gaan rijden. Dat vond ik natuurlijk prima en nu is het een opdrachtgever die goed is voor een behoorlijk maandomzet. En zo heb ik nog een paar goede klanten.’

Wat heb je opgestoken?
‘Ik heb vijf gesprekken gevoerd met Tamara en dat is me heel goed bevallen. Ik kwam erachter dat ik te graag nieuwe klanten wilde, waardoor ik nogal geforceerd overkwam. Sinds ik dat heb afgeleerd, kom ik veel relaxter over. Nu komen ze zelfs naar mij toe…  Ik ga ook altijd persoonlijk langs. Als ik in mijn fluorescerende oranje kleding op mensen afstap, wordt ik nooit met een vertegenwoordiger geassocieerd, en dat is een groot voordeel. Daar maak ik dus gebruik van. En bij klanten waar ik al een tijd je niks van heb gehoord ga ik regelmatig langs, om ‘in the picture’ te blijven.’ 

En je bent succesvol…
‘Bergingsvoertuigen zijn altijd geel en ik voer een naam - Yellowtruck - die makkelijk te onthouden is, dat scheelt. Daarnaast scoort mijn website goed in Google. Bij zoektermen als ‘pechhulp Deventer’ of ‘sleepdienst Deventer’ kom ik al snel als eerste naar boven. Ik ben ook de enige berger die 24/7 bereikbaar is, dat staat ook op internet. Veel bergers werken ‘s avonds en ’s nachts niet en tijdens die uren komen klanten dan automatisch bij mij terecht. Ik heb het eerste jaar als zelfstandige met een behoorlijke winst gedraaid. Het gaat zelfs zo goed dat ik van een tweelader truck naar een drielader wil…’

Interview: Peter van den Boom
Foto en online zaken: Linda Vaneker