Marktbenadering

Marketing

Hoe zet je een product in de markt?

Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. De plannen zijn uitgewerkt, alle (eventueel) verplichte testen uitgevoerd; het is alleen nog de vraag hoe jij klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Hiervoor is een goede marktbenadering essentieel.

  • Weet wat jouw klant wil horen
  • Ontwikkel met je klant
  • Ga gericht te werk
  • Test (en evalueer) het product
  • Benader relevante verkooppartners
  • Promoot het product

Marketingstrategie

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers kom je niet ver. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. Hiervoor stel je een goede marketingstrategie op. 

Een veel gebruikt hulpmiddel om je marketingstrategie te bepalen is de zogenaamde marketingmix die bestaat uit de vijf P's: product, prijs, plaats, promotie, en persoon. Geef hieronder kort aan wat je plannen zijn ten aanzien van de vijf P's.

Product en/of dienst

Wat zijn de unieke eigenschappen? Wat is de toegevoegde waarde? Wat is het assortiment? Wat is de kwaliteit van de producten, de service en de after-sales?

Prijzen en tarieven

Hoe gevoelig zijn je klanten voor prijzen? Welke prijs ga je vragen? Hoe is je prijs opgebouwd? Kies je voor een psychologische prijsstelling (bijvoorbeeld € 99,-). Is het goed een hoge, exclusieve prijsstelling te hanteren? Geef je korting aan vaste klanten of grootverbruikers?

Plaats, werkgebied

Hoe en waar verkoop je je producten? Wat voor uitstraling moet deze locatie hebben?

Promotie

Wat wil je uitstralen (imago)? Hoe breng je de producten onder de aandacht ? Welke promotionele activiteiten onderneem je? Wat kost dit? Hoeveel budget heb je?

Persoon en presentatie

Hoe presenteer je jezelf en je bedrijf?

Handige links: 

ondernemersplein.nl
ikgastarten.nl